Sacre Bleu! header image 1

Pressen skrev om DET SIDSTE ORD

maj 3rd, 2012 · No Comments · Det sidste ord, Thomas Thorhauge, True Story

Her er et udpluk af hvad pressen skrev om DET SIDSTE ORD, tak for de pæne ord (der er dog også barske forbehold fra Jyllands-posten, se nederst!).

★ ★ ★ ★ ★
”En fornøjelig blanding af indsigt, spøjs kreativitet og fine tegninger.”

HANS BJERREGAARD, EKSTRA BLADET

 

”Thorhauge er en dygtig tegner med en klar, klassisk streg, en flair for pastiche [og] bogen er smukt produceret i aflangt 16: 9-format og med en næsten blank titelside før hvert portræt. Det er svært at variere et format og et regelsæt, der ligger så fast, men det er en fornøjelse at se, hvordan Thorhauge gradbøjer mediet. Thorhauge hører til mediets mest reflekterede udøvere, og er bog for bog ved at bygge et markant forfatterskab. I dette flow har DET SIDSTE ORD en markant og forførende stilling.”

BO GREEN JENSEN, POLITIKEN

 

»Philosophy is the talk on a cereal box/Religion is the smile on a dog.« Sådan synger Edie Brickell i »What I Am«. Og den sangs småfilosofiske og forfriskende ærlige udtryk tænkte jeg på, mens jeg læste Thomas Thorhauges vittige, satiriske tegneserie DET SIDSTE ORD. I tegneserien møder vi mange store filmpersonligheder, der alle har de mere eller mindre begavede ting at sige om især livet og døden. Thomas Thorhauge bruger rigtige citater fra de mange stjerner, og så placerer han dem i sin egen, tegnede sammenhæng, hvilket kærligt og kritisk sætter det sagte i relief – enten som en omgang vrøvl eller som brugbare visdomsord fra mennesker, der umiddelbart er ligesom alle os andre og så alligevel ikke. Det sidste ord er sjov, indimellem grov, meget veltegnet og en fryd for enhver tegneserieinteresseret filmelsker – eller omvendt.

CHRISTIAN MONGGARD, INFORMATION

 

”Filmkunstnere ved som få, hvilken magt illusionerne kan have, hvor hårdt publikum kæmper for at bevare dem, og hvor hårdt virkeligheden slår, når illusionerne rives fra hinanden. Denne næsten zenbuddhistiske skepticisme ved livet og dets formodede mening er en gennemgående tråd i DET SIDSTE ORD. Stribernes form er karakteristisk for Thorhauges vedholdende eksperimenteren med tegneseriemediet. Hver replik understreges eller sættes i ironisk relief af billedets visuelle indhold […] en levende hyldest til tankegodset i både amerikansk og europæisk film, som vil glæde enhver filmfan.”

KRISTIAN LINDBERG, BERLINGSKE

 

”DET SIDSTE ORD […] er en flot udstyret bog med udsagn, der er hentet fra virkelige interviews, og med vildt vellignende tegninger af alle disse excentrikere, leverer bogen mere end et gran af forståelse for filmmennesker og det, der driver dem. 
En del af tegningerne vil man huske meget længe efter at have været igennem bogen [fx]
Kubrick, der går i supermarkedet og bemærker, at uanset hvor enormt mørket er, må vi sørge for vores eget lys, Jack Nicholson der får slikket tæer, Jørgen Leth som filosoferer over kussens betydning for universet og livet.
Kombinationen af film og tegneserie er velvalgt […] masser cirkus og gøgleri hos begge.”

ERIK ANDRESEN, DAGBLADENES BUREAU

 

”DET SIDSTE ORD er Thomas Thorhauges finurlige satire over filmens verden. Hvis du ikke kender til den grafiske roman som genre, er dette et oplagt sted at starte, og hvis du i forvejen er bekendt med genren, er Thorhauge den måske mest interessante danske eksponent for den. I hvert fald finder du i DET SIDSTE ORD fine streger, gode pointer og lækre fortællinger.”

JULIA LAHME, FEMINA

 

”Løgn og sandhed smelter sammen i denne tegnede mockumentary, der nu er samlet i bogen DET SIDSTE ORD 
[…] Bogudgivelsen ledsages af et forord af filmkøbmanden Peter Ålbæk og et efterskrift af lektor i Filmvidenskab, Peter Schepelern.
For ikke at glemme de noter og kilder, som Thorhauge også har været nødt til at påklistre udgivelsen […] Så mange ord omgiver altså de enkle streger. Og det er der en grund til.

 For selv for en kvinde, der er velbevandret udi filmhistorien, er de enkelte streger indforståede, hvis ikke tilmed uforståelige. Man har brug for ordene. 

Det skal man ikke skamme sig over at indrømme, for selv Thorhauge ophæver den dybere mening, som der ellers bliver forsøgt fremmanet i for- og efterord, ved blandt andet at skrive således om ”Pedro Almodovar”: »Det er en af de få striber i bogen, jeg ikke selv forstår, den giver simpelthen ikke mening.« 

Det er altså postmoderne tomhedstosserier, vi er ude i. Thomas Thorhauges streg er ellers flot og fængende, og en stribe som ”Akira Kurosawa” er værdig til ophængning. Ideen er også fiks, men det opleves altså fodformet, at der skal holdes et ironisk skjold op foran det hele.”

NANNA FRANK RASMUSSEN, JYLLANDS-POSTEN

Tags:

No Comments so far ↓

There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment